Sluitenร— Tel: 073 - 511 12 29
๐—ช๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ป ๐˜‚๐—ถ๐˜ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ธ๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐˜๐—ถ๐—ท๐—ฑ.
We hebben allemaal ergens een, of meerdere, (diepe) wonden zitten. Vaak zijn deze wonden ontstaan in onze kindertijd.
ย 
Als volwassene laten we ons gedrag nog voor een groot deel bepalen door wat er toen gebeurd is. De wond is vaak dichtgegroeid maar er zit een flink litteken en er hoeft maar iets te gebeuren om de oude pijn te triggeren. Het litteken begint weer te kloppen, te steken, pijn te doen.
ย 
Een teken dat de pijn gezien en gehoord wil worden.
ย 
๐–๐š๐ญ ๐๐จ๐ž ๐ฃ๐ข๐ฃ?
๐‡๐ž๐› ๐ฃ๐ž ๐ฅ๐š๐ฌ๐ญ ๐ฏ๐š๐ง ๐ž๐ž๐ง ๐ž๐ฆ๐จ๐ญ๐ข๐ž๐Ÿ๐จ๐›๐ข๐ž?
ย 
Wat betekent dat je weg (blijft) lopen van je pijn, in de hoop dat de wond weer dichtgroeit totdat de volgende trigger komt. Verhul je je pijn, verdriet door een andere emotie zoals bijvoorbeeld boosheid. Ik noem dit kortetermijnoplossingen. De emotie is even weg, of vervolgens weer de kop op te steken.
ย 
๐—›๐—ผ๐—ฒ ๐—บ๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ ๐—ท๐—ฒ ๐—ฑ๐—ฎ๐˜ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐˜„๐—ผ๐—ป๐—ฑ ๐˜‚๐—ถ๐˜ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ธ๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐˜๐—ถ๐—ท๐—ฑ ๐—ป๐—ผ๐—ด ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐—ด๐—ฒ๐—ต๐—ฒ๐—ฒ๐—น๐—ฑ ๐—ถ๐˜€?
ย 
Vaak omdat de emotie aan je blijft knagen, dat het gevoel van pijn niet minder wordt, de heftigheid van de emotie je nog regelmatig overvalt.
ย 
In plaats van weglopen vร n de emotie is het belangrijk om de emotie in de ogen te kijken.
Dat klinkt misschien logisch maar is toch een stuk lastiger om ook echt te doen. Je kijkt als het ware de tijger in de ogen, terwijl je hele lijf schreeuwt om heel hard weg te aan rennen.
ย 
Waarom dan toch de angst tegemoet treden โ€ฆ.. omdat alleen dan de emotie gehoord en gezien zal worden.
ย 
Zie de emotie als een eigen entiteit met een verhaal. Het wil gezien worden, het wil dat je luistert.
ย 
๐Œ๐š๐š๐ซ ๐ก๐จ๐ž ๐๐š๐ง?
ย 
Door met al je aandacht naar de emotie toe te gaan, te voelen, voelen wat er achter de emotie zit.
ย 
Door het zichtbaar maken, het te doorleven, zal je merken dat de heftigheid van de emotie minder al worden.
ย 
Accepteer je emotie.
ย 
Als je blij bent, ben je blij.
Als je verdrietig bent, ben je verdrietig.
Als je boos bent, ben je boos.
ย 
Veroordeel jezelf niet om de emotie die je voelt, accepteer wat er is, zonder goed of fout.
ย 
Neem een moment voor jezelf, zorg dat je niet gestoord wordt. Ga met je volledige aandacht naar het gevoel (de emotie). Voel waar de kinderwond zich heeft gevestigd in jouw lichaam. Neem de tijd om er contact mee te maken, het te voelen en te doorvoelen. Met een open mind, geen oordeel, met jouw volledige nieuwsgierigheid. Accepteer de pijn, toon begrip. Blijf focussen op het gevoel en voel of je onder de eerste emotie een andere emotie voelt. Maak ook hier contact mee vanuit nieuwsgierigheid. Laat de emotie er helemaal zijn, doorvoel de emotie volledig totdat deze minder wordt. Blijf tijdens deze oefening goed doorademen.
ย 
Herhaal deze oefening zo vaak als jij fijn vindt, om nodig hebt.
ย 
Ik begrijp heel goed als je het spannend vindt om deze oefening alleen te doen. Vraag hulp als het nodig hebt, of fijn vindt om het met iemand samen te doen. Je hoeft het niet alleen te doen.
ย 
๐•๐š๐ง ๐ค๐ซ๐š๐œ๐ก๐ญ ๐ง๐š๐š๐ซ ๐ณ๐š๐œ๐ก๐ญ๐ž ๐ค๐ซ๐š๐œ๐ก๐ญ.
ย 
Pauline Trum
Hypnotherapeut en Transformatie Coach
www.zonnevlechtopleidingen.nl
Blog wonden uit de kindertijd
Pauline Trum, 30-08-2020