Sluiten× Tel: 073 - 511 12 29

Massage Magazine 2016

Ik ga op vakantie naar Dubai en nu hebben mijn cliënten daar kritiek op, wat moet ik zeggen?

Kritiek krijgen op wie je bent en wat je doet is niet fijn. Waardeoordelen zijn vaak niet of nauwelijks gebaseerd op relevante informatie. Een negatieve opmerking voelt dan ook vaak heel gemeen.

Het krachtigste instrument is jouw reactie, het grootste gevaar na het incasseren van negatieve kritiek is reageren vanuit emotie. Reageer niet meteen, laat het even rusten. Ik begrijp dat dit vaak lastig is als iemand voor je staat, maar adem even goed door. We reageren vaak uit verdediging, maar maakt het eigenlijk uit of we gelijk hebben of niet?

Probeer de emotionele lading los te laten en kalm te blijven. Wanneer kritiek niet terecht is laat het dan van je afglijden. Verwelkom kritiek maar laat het je niet van je stuk brengen.

Ik heb geleerd dat persoonlijke uitingen van kritiek vaak een weerspiegeling zijn van de innerlijk toestand van degene die kritiek geeft. Het is niet persoonlijk. Veel mensen zijn niet gelukkig met hun eigen leven en hoe ze het leven ervaren en in het leven staan. Mensen die gelukkig zijn, iets moois meemaken of iets moois ervaren zien dan in jou de weerspiegeling hoe het had kunnen zijn.

Ga niet in de verdedigen waarom je op reis bent geweest, of hoe belangrijk het voor je was omdat je het druk had, dat je er hard voor had gewerkt enz. enz.

Probeer het gesprek om te buigen, glimlach en ga veder tot de orde van de dag.
Laat het bij de ander. Het gaat niet om jou.

Laat het je niet los, pak na je behandeling een stuk papier en schrijf al jouw negatieve gedachten en emoties op. De volgorde is niet belangrijk, ga net zo lang door met schrijven totdat er niets meer op papier komt. Pak je papier op maak er een prop van en gooi het met veel kracht in de prullenbak , laat het los, laat het gaan.

Mocht jouw cliënt er de volgende keer op terug komen dan mag je zeker feedback geven op het gedrag van jouw cliënt. Dit kan heel respectvol met de Ik Ik Jij methode zoals hieronder beschreven:

Stap 1: Ik zie / merk dat / hoor dat (beschrijf het gedrag).
Stap 2: Ik vind daarvan / Dat komt op mij over (effect van dit gedrag op jou / waar heb jij last van?)
Stap 3: Hoe voelt dat voor jou?
Stap 4: Hoe kunnen wij dat anders doen?

Heel veel succes gewenst.

Pauline Trum
Zonnevlecht Opleidingen
www.zonnevlechtopleidingen.nl

Pauline Trum, 10-03-2017